Bosch Mono-Motronic -Naprawa czujnika temparatury powietrza dolotowego na przykładzie Passat B4 1.8 ABS
Niedawno w moim samochodzie uległ uszkodzeniu czujnik temperatury powietrza. Najgorsze było to że komputer silnika tej awarii nie wykrywał ponieważ otrzymywał odczyty ale były to wartości nierealne i potrafiły skakać z skrajności w skrajność co powodowało złą pracę silnika na benzynie gdyż na podstawie temperatury sterownik wylicza przybliżoną masę powietrza która znajduje się w cylindrze.
Czujnik ten znajduję się w zaznaczonym na zdjęciu miejscu (widać też na nim już nowy). I jak widać jest on wbudowany w wtryskiwacz a ten jest delikatnym i nietanim elementem dlatego postanowiłem to zrobić możliwie tanio i bez ingerencji w wtryskiwacz.
Po dłuższych poszukiwaniach dowiedziałem się że czujnikiem jest termistor NTC 2,2kΩ. Stary czujnik odłamałem a w miejscu gdzie przewody wchodzą do wtryskiwacza wyskubałem plastik i izolację przewodów i w tych miejscach przylutowałem wyprowadzenia termistora. Nie wygląda to fachowo ale spełnia swoją funkcję i początkowe założenia gdyż za termistor zapłaciłem 40 groszy.
Jakie konkretnie miałeś objawy, coś z obrotami na zimnym silniku?
OdpowiedzUsuńZa dużo czasu mineło abym dobrze pamiętał ale wydaje mi się że czasami gorzej zapalał i jakoś dziwnie chodził po odpaleniu. Wtedy zauważyłem że sterownik widzi nierealnie temperatury.
UsuńOk, ja miałem (oby miałem) że po odpaleniu silnika obroty stały na ok 2000, z czasem malały. Przy mrozie silnik się uruchomił i miałem 3000 obrotów. Wymieniłem go tylko że wykruszyłem stary a nowy dolutowałem do dwóch pozostałych drucików. Efekt - przy -3 stopniach obroty ok 1500 czyli chyba tak jak powinny być, po chwili spadły i później już równe i stabilne 900. Komputer też mi nie zgłosił błędu
Usuń