Przejdź do głównej zawartości

Mazda 3 I (BK) - Żarówki

 Jako że posiadam tytułowy samochód z roku 2004 i wersji nadwozia hatchback postanowiłem wykonać spis gdzie jakie żarówki się znajdują. Najpierw podane jest napięcie oraz moc potem oznaczeni-e/a a na koniec trzonek (podkreślony). Nie ma tu wszystkiego ale w miarę możliwości zawsze jak organoleptycznie zidentyfikuję postaram się tę listę uzupełnić.

Wnętrze:
Bagażnik - 12V 5W lub 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 28mm; 30mm
Podsufitka tył - 12V 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 30mm; 32mm
Podsufitka przód - 12V 5W: W5W; T10; W2,1x9,5d 
Zapalniczka - ??? lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d
Popielniczka - ???: T6,5; W2x5d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d lub 24V 2,4W lub 24V 2W *1
Panel klimatyzacji automatycznej - 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d
Schowek - 12V 3W: W3W; W2,1x9,5d lub 12V 5W *2
Stacyjka - 14V 1,4W: W2x4,6d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d

Zewnętrzne:
Stop/Pozycyjne - 12V 21W/5W: W21/5W; T20q; W3x16q
Przeciwmgielne tylne - 12V 21W: W21W; T20d; W3x16d
Wsteczne - 12V 21W: W21W; T20d; W3x16d  lub 12V 21W/5W: W21/5W; T20q; W3x16q *3

Trzeci stop - 12V 16W: W16W; T15; W2,1x9,5d
Kierunkowskazy przód - 12V 21W: PY21W; BAU15s
Kierunkowskazy tył - 12V 21W: W21W; T20d; W3x16d
Pozycyjne przód - 12V 5W: W5W, T10; W2,1x9,5d
Mijania - 12V 55W: H7; PX26d
Drogowe - 12V 60W: HB3; P20d
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej - 12V 5W: W5W; T10; W2,1x9,5d

*1- Z powodu że dostęp jest słaby a gdy przepali się ta żarówka razem z tą w schowku dzieją się dziwne rzeczy (na wyłączonym oświetleniu miga podświetlenie przebiegu a po otwarciu drzwi piszczy sygnał rzekomo włączonych świateł) pozwala taki zabieg na przedłużenia życia tej żarówki.

*2- Tylko po nawierceniu otworów jak na załączonym zdjęciu celem odprowadzenia ciepła.
*3- Możemy takiej użyć awaryjnie lub po małej modyfikacji w celu małego zwiększenia ilości światła. Aby świeciły oba włókna na raz wystarczy przegiąć druciki od cieńszego żarnika na drugą stronę.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Mazda 3 I (BK) - Lampka oświetlenia wnętrza - wymiana diod

  W tytułowym samochodzie w lampce oświetlenia kabiny znajdują się diody prostownicze które to umożliwiają niezależne załączenie włącznikiem żarówek. Wadą tego rozwiązania jest to iż mamy dodatkowy spadek napięcia na diodach prostowniczych. Dlatego przy okazji wymiany żarówek z powodu lekkiego już "przyciemnienia" baniek spowodowanego odparowywaniem wolframu z żarnika postanowiłem wymienić wcześniej wspomniane diody na takie o niższym spadku napięcia. Oryginalnie były to diody 1N4004 które zastąpiłem diodami 1N5819.    A teraz czas na wyniki pomiarów napięcia na żarówce: napięcie akumulatora- 12,2V stare diody- 10,5V nowe diody- 11,1V nowe diody z tylną lampką- 10,65V przy zamkniętych drzwiach- 6,3V  Dla potomnych dodam też rozpiskę pinów w wtyczce zatrzaskiem do góry: 1- stały minus 2- stały plus 3- sterowanie minusem

Mazda 3 I (BK) - Hałasujący wentylator czujnika temperatury wewnętrznej

 W tytułowym samochodzie z roku 2004 we znaki dawał się ten mały skurczybyk widoczny na zdjęciu który to nazywa się czujnik temperatury wewnętrznej. Objawem była jego głośna praca która jest różnie określana m.in terkotanie; buczenie; bzyczenie pszczoły które można usłyszeć na TYM filmie. Sam czujnik znajduję się za widoczną "kratką" na zdjęciu. Aby się do niego dostać należy włożyć palce w tą szczelinę pomiędzy elementami i dość mocno szarpnąć "do siebie" i powinien wyjść z zatrzasków i ukazuję się nam coś takiego. Demontujemy go i najpierw należy go przedmuchać gdyż na pewno będzie mocno zanieczyszczony tak jak u mnie.   Niestety samo wyczyszczenie w większości przypadków na niewiele się zda gdyż przyczyną hałasu jest łożysko ślizgowe które się najzwyczajniej w świecie zużyło. W pewnym momencie luz między osią wentylatorka a samosmarującą tulejką (łożysko ślizgowe) jest na tyle duży że elementy te zaczynają o siebie uderzać skąd bierze się owe...