Przejdź do głównej zawartości

Mazda 3 I (BK) - Hałasujący wentylator czujnika temperatury wewnętrznej

 W tytułowym samochodzie z roku 2004 we znaki dawał się ten mały skurczybyk widoczny na zdjęciu który to nazywa się czujnik temperatury wewnętrznej. Objawem była jego głośna praca która jest różnie określana m.in terkotanie; buczenie; bzyczenie pszczoły które można usłyszeć na TYM filmie.


Sam czujnik znajduję się za widoczną "kratką" na zdjęciu.
Aby się do niego dostać należy włożyć palce w tą szczelinę pomiędzy elementami i dość mocno szarpnąć "do siebie" i powinien wyjść z zatrzasków i ukazuję się nam coś takiego.
Demontujemy go i najpierw należy go przedmuchać gdyż na pewno będzie mocno zanieczyszczony tak jak u mnie.
 
Niestety samo wyczyszczenie w większości przypadków na niewiele się zda gdyż przyczyną hałasu jest łożysko ślizgowe które się najzwyczajniej w świecie zużyło. W pewnym momencie luz między osią wentylatorka a samosmarującą tulejką (łożysko ślizgowe) jest na tyle duży że elementy te zaczynają o siebie uderzać skąd bierze się owe "terkotanie". 

Dobranie nowego łożyska jest raczej nie realne ale podam wymiary może ktoś jest zdolny i coś dobierze choć moje pomiary za dokładnie nie są a same elementy mogą być w standardzie calowym i mimo bardzo podobnego wymiaru minimalnie się różnią. Oś 1,2mm a gniazdo około 3,9mm.

A więc zostaje nam podleczenie chorego i nasmarowanie tego gęstym smarem. Aby go rozebrać najpierw zdejmujemy plastikowy element od strony gniazda a potem odciągamy uszczelkę i prostujemy element pomiarowy tak jak na zdjęciu.
 Teraz możemy delikatnie wyjąć płytkę a potem wirnik. Czyścimy oś przedmuchujemy łożysko i aplikujemy smar, w moim przypadku został użyty smar silikonowy z PTFE. Po aplikacji smaru należy kilkukrotnie wyjąć i włożyć wirnik a pomiędzy cyklami dołożyć jeszcze trochę smaru aby ten dobrze się rozprowadził wewnątrz.


Efekt jest taki że wentylator szczególnie na początku kręci się znacznie wolniej ale z czasem się rozpędza ale za to pracuje bezgłośnie.


Komentarze

  1. Też mi to buczy tylko w Mazda3 II BL 2010 r Ale tam dostać się do plastików, jest inne nie chce wyjść a nieche połamać i nie ma śrub na przodzie do odkręcania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo pomocny artykuł muszę przyznać

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatne info dla "zrób to sam"

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Opel Vectra C Kombi 2007 - Naprawa elektrycznego zamka klapy bagażnika

  W tytułowym samochodzie doszło do awarii elektrycznego zamka klapy bagażnika. Przyczyną było prawdopodobnie przeciekanie wody przez uszczelkę mechanizmu wycieraczki co spowodowało  dostanie się jej do złącza w zamku a w konsekwencji do jego zniszczenia. Piny w zamku dosłownie się rozpadały a wtyczka była w niewiele lepszym stanie. Poza tym reszta była sprawna a że nowy zamek do tanich rzeczy nie należy postanowiłem go naprawić. Gniazdo zostało ścięte i szukałem miejsc gdzie dany pin prowadzi. Na zdjęciu poniżej naniosłem numery które odpowiadają numerom z wtyczki. Po rozszyfrowaniu połączeń przylutowałem przewody a połączenie z instalacją samochodu wykonałem na standardowe wsuwki.  Całość została dodatkowo wyczyszczona i przesmarowana smarem białym z PTFE co okazało się błędem bo trochę wody znowu się dostało do mechanizmu i z smaru powstała breja która zamarzła i unieruchomiła zamek. Problem rozwiązał smar silikonowy z PTFE.  Niestety wymiarów silniczka nie spisałem a

Mazda 3 I (BK) - Żarówki

  Jako że posiadam tytułowy samochód z roku 2004 i wersji nadwozia hatchback postanowiłem wykonać spis gdzie jakie żarówki się znajdują. Najpierw podane jest napięcie oraz moc potem oznaczeni-e/a a na koniec trzonek (podkreślony). Nie ma tu wszystkiego ale w miarę możliwości zawsze jak organoleptycznie zidentyfikuję postaram się tę listę uzupełnić. Wnętrze: Bagażnik - 12V 5W lub 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 28mm; 30mm Podsufitka tył - 12V 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 30mm; 32mm Podsufitka przód - 12V 5W: W5W; T10; W2,1x9,5d   Zapalniczka - ??? lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Popielniczka - ???: T6,5; W2x5d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d lub 24V 2,4W lub 24V 2W *1 Panel klimatyzacji automatycznej - 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Schowek - 12V 3W: W3W; W2,1x9,5d lub 12V 5W *2 Stacyjka - 14V 1,4W: W2x4,6d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Zewnętrzne: Stop/Pozycyjne - 12V 21W/5W: W21/5W; T20q; W3x16q Przeciwmgielne tylne - 1