Przejdź do głównej zawartości

Zhaoxin 936A+ Recenzja stacji lutowniczej

Kilka miesięcy temu pojawiła się konieczna potrzeba zakupu stacji lutowniczej. Niestety budżet na ten cel był dość ograniczony. Kryteria jakimi się kierowałem to: cena, jakość, dostępność i cena materiałów eksploatacyjnych. Wybór padł na chińskiego producenta Zhaoxin a dokładniej na podstawowy model czyli  Zhaoxin 936A+ .
Ceny w dniu publikacji:
- Stacja 78zł
- Groty od 9zł
- Grzałka 10zł
- Kolba 38zł

   A teraz słów kilka o samej stacji. Jak na produkt chiński u amatora sprawuje się całkiem dobrze. Bez problemu rozlutowałem cały zasilacz ATX w którym użyto spoiwa bezołowiowego. Przy lutowaniu typowej drobnicy też żadnych problemów, przy większych rzeczach we znaki daję się przewodność grzałka-grot która mogła by być lepsza.
   Sytuację tą poprawia większe wysunięcie grzałki dzięki czemu zyskujemy dobry kontakt z "czoła" grzałki.
   Grot na grzałkę nachodzi luźno, grzałka ma średnicę 3,8mm a otwór w grocie 4mm. Sama grzałka z zewnątrz jest metalowa dzięki czemu nie jest taka delikatna. Grot ani razu nie zapiekł się i nie widzę ku temu zjawisku tendencji.
  Sama kolba jest lekka i wygodna. W miejscu którym ją trzymamy nałożona jest guma dzięki czemu chwyt jest pewny.
  Niestety ale z powodu braku odpowiedniego sprzętu nie jestem aktualnie w stanie sprawdzić stabilności temperatury jak i jej fabrycznej kalibracji. Przy okazji dodam iż kalibrację można przeprowadzić samemu a służy do tego potencjometr który znajduje się pod gałką regulacji temperatury zasłonięty gumową zaślepką.
   Kolba w podstawce trzyma się nie zbyt ciekawie ale nie wypada i łatwo się wyciąga. Pojemniczek na gąbkę jak i przestrzeń po grotem są metalowe.
   Pewnym minusem jest to iż po dłuższej pracy z środka zaczyna wydobywać się charakterystyczna woń. Jest to zapach substancji (żywicy?) którą konserwuje się transformatory.
   Galeria zdjęć na końcu tego postu.

  Zrobiłem też kilka pomiarów:
Napięcie sieciowe w czasie  pomiarów: 244V
Napięcie na grzałce: 25,3V
Prąd pobierany przez grzałkę: 1,6-1,55A
Rezystancja zimnej grzałki: 16,3 om
Napięcie na termoparze w temperaturze pokojowej: 0,1mV
Napięcie załączenia grzania na termoparze(wartości przybliżone):
200°C - 11,7mV
250°C - 14,5mV
300°C - 18,2mV
350°C - 22,1mV
400°C - 25,5mV
450°C - 28,5mV

Film z jej nagrzewania:

 

Podsumowanie:
Zalety:
- Cena
- Szeroki wybór grotów
- Jakość jaką otrzymujemy za tą cenę
- Długi i w miarę elastyczny przewód od kolby
- Lekka i wygodna kolba

Wady:
- Krótki przewód zasilający
- Przewód zasilający na stałe (mogło być zastosowane gniazdo)
- Zapach wydobywający się z środka po nagrzaniu się transformatora

Edit:
Ciekawych budowy wewnętrznej zapraszam tutaj





























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mazda 3 I (BK) - Żarówki

  Jako że posiadam tytułowy samochód z roku 2004 i wersji nadwozia hatchback postanowiłem wykonać spis gdzie jakie żarówki się znajdują. Najpierw podane jest napięcie oraz moc potem oznaczeni-e/a a na koniec trzonek (podkreślony). Nie ma tu wszystkiego ale w miarę możliwości zawsze jak organoleptycznie zidentyfikuję postaram się tę listę uzupełnić. Wnętrze: Bagażnik - 12V 5W lub 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 28mm; 30mm Podsufitka tył - 12V 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 30mm; 32mm Podsufitka przód - 12V 5W: W5W; T10; W2,1x9,5d   Zapalniczka - ??? lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Popielniczka - ???: T6,5; W2x5d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d lub 24V 2,4W lub 24V 2W *1 Panel klimatyzacji automatycznej - 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Schowek - 12V 3W: W3W; W2,1x9,5d lub 12V 5W *2 Stacyjka - 14V 1,4W: W2x4,6d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Zewnętrzne: Stop/Pozycyjne - 12V 21W/5W: W21/5W; T20q; W3x16q Przeciwmgielne t...

Bosch Mono-Motronic -Naprawa czujnika temparatury powietrza dolotowego na przykładzie Passat B4 1.8 ABS

   Niedawno w moim samochodzie uległ uszkodzeniu czujnik temperatury powietrza. Najgorsze było to że komputer silnika tej awarii nie wykrywał ponieważ otrzymywał odczyty ale były to wartości nierealne i potrafiły skakać z skrajności w skrajność co powodowało złą pracę silnika na benzynie gdyż na podstawie temperatury sterownik wylicza przybliżoną masę powietrza która znajduje się w cylindrze.    Czujnik ten znajduję się w zaznaczonym na zdjęciu miejscu (widać też na nim już nowy). I jak widać jest on wbudowany w wtryskiwacz a ten jest delikatnym i nietanim elementem dlatego postanowiłem to zrobić możliwie tanio i bez ingerencji w wtryskiwacz.    Po dłuższych poszukiwaniach dowiedziałem się że czujnikiem jest termistor NTC 2,2kΩ. Stary czujnik odłamałem a w miejscu gdzie przewody wchodzą do wtryskiwacza wyskubałem plastik i izolację przewodów i w tych miejscach przylutowałem wyprowadzenia termistora. Nie wygląda to fachowo ale spełnia swoją funkc...

Mazda 3 I (BK) - Lampka oświetlenia wnętrza - wymiana diod

  W tytułowym samochodzie w lampce oświetlenia kabiny znajdują się diody prostownicze które to umożliwiają niezależne załączenie włącznikiem żarówek. Wadą tego rozwiązania jest to iż mamy dodatkowy spadek napięcia na diodach prostowniczych. Dlatego przy okazji wymiany żarówek z powodu lekkiego już "przyciemnienia" baniek spowodowanego odparowywaniem wolframu z żarnika postanowiłem wymienić wcześniej wspomniane diody na takie o niższym spadku napięcia. Oryginalnie były to diody 1N4004 które zastąpiłem diodami 1N5819.    A teraz czas na wyniki pomiarów napięcia na żarówce: napięcie akumulatora- 12,2V stare diody- 10,5V nowe diody- 11,1V nowe diody z tylną lampką- 10,65V przy zamkniętych drzwiach- 6,3V  Dla potomnych dodam też rozpiskę pinów w wtyczce zatrzaskiem do góry: 1- stały minus 2- stały plus 3- sterowanie minusem