Przejdź do głównej zawartości

Chemia w Warsztacie - Jakie smary, oleje, kleje, rozpuszczalniki i inne do czego stosować

Smary:

Smar ceramiczny - A właściwie pasta ceramiczna gdyż nie nadaje się do połączeń ruchomych (jak smary) tylko do statycznych. Zapobiega zapiekaniu się połączeń śrubowych lub/i elementów przez nie połączonych szczególnie w wysokich temperaturach oraz zapobiega korozji elektrochemicznej.


Smar miedziany - Podobnie jak smar ceramiczny. Można stosować do połączeń o małej ruchomości w temperaturach nie powodujących degradacji bazy smaru. Nie zalecany przy aluminium gdyż może powodować korozję elektrochemiczną.

Smar silikonowy - Do ruchomych połączeń stykowych (przełączniki itp.) oraz do zabezpieczenia styków wykonanych z metali nieszlachetnych przed utlenianiem. Odporny na podwyższone temperatury, wodę, stabilny i trwały w czasie.

Smar silikonowy z teflonem
- Do mało obciążonych elementów w skojarzeniach tworzywo sztuczne-tworzywo sztuczne lub tworzywo sztuczne-metal np. przekładnie, prowadnice itp. Zapobiega korozji. Odporny na podwyższone temperatury, wodę, stabilny i trwały w czasie.

Rozpuszczalniki i zmywacze:

Alkohol izopropylowy - Łagodny rozpuszczalnik, do układów optyki, obojętny dla większości plastików, czyszczenie elektroniki, tam gdzie jest wymagana wysoka czystość rozpuszczalnika.

Benzyna ekstrakcyjna - Dobrze rozpuszcza zabrudzenia oparte o węglowodory (oleje,smary) oraz do rozcieńczania lakierów.

Aceton - Silny rozpuszczalnik, rozpuszcza większość powszechnie stosowanych plastików, lakiery, tłuszcze, oleje.

Kleje:

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Mazda 3 I (BK) - Żarówki

  Jako że posiadam tytułowy samochód z roku 2004 i wersji nadwozia hatchback postanowiłem wykonać spis gdzie jakie żarówki się znajdują. Najpierw podane jest napięcie oraz moc potem oznaczeni-e/a a na koniec trzonek (podkreślony). Nie ma tu wszystkiego ale w miarę możliwości zawsze jak organoleptycznie zidentyfikuję postaram się tę listę uzupełnić. Wnętrze: Bagażnik - 12V 5W lub 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 28mm; 30mm Podsufitka tył - 12V 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 30mm; 32mm Podsufitka przód - 12V 5W: W5W; T10; W2,1x9,5d   Zapalniczka - ??? lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Popielniczka - ???: T6,5; W2x5d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d lub 24V 2,4W lub 24V 2W *1 Panel klimatyzacji automatycznej - 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Schowek - 12V 3W: W3W; W2,1x9,5d lub 12V 5W *2 Stacyjka - 14V 1,4W: W2x4,6d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Zewnętrzne: Stop/Pozycyjne - 12V 21W/5W: W21/5W; T20q; W3x16q Przeciwmgielne t...

Opel Vectra C Kombi 2007 - Naprawa elektrycznego zamka klapy bagażnika

  W tytułowym samochodzie doszło do awarii elektrycznego zamka klapy bagażnika. Przyczyną było prawdopodobnie przeciekanie wody przez uszczelkę mechanizmu wycieraczki co spowodowało  dostanie się jej do złącza w zamku a w konsekwencji do jego zniszczenia. Piny w zamku dosłownie się rozpadały a wtyczka była w niewiele lepszym stanie. Poza tym reszta była sprawna a że nowy zamek do tanich rzeczy nie należy postanowiłem go naprawić. Gniazdo zostało ścięte i szukałem miejsc gdzie dany pin prowadzi. Na zdjęciu poniżej naniosłem numery które odpowiadają numerom z wtyczki. Po rozszyfrowaniu połączeń przylutowałem przewody a połączenie z instalacją samochodu wykonałem na standardowe wsuwki.  Całość została dodatkowo wyczyszczona i przesmarowana smarem białym z PTFE co okazało się błędem bo trochę wody znowu się dostało do mechanizmu i z smaru powstała breja która zamarzła i unieruchomiła zamek. Problem rozwiązał smar silikonowy z PTFE.  Niestety wymiarów silnic...

Bosch Mono-Motronic -Naprawa czujnika temparatury powietrza dolotowego na przykładzie Passat B4 1.8 ABS

   Niedawno w moim samochodzie uległ uszkodzeniu czujnik temperatury powietrza. Najgorsze było to że komputer silnika tej awarii nie wykrywał ponieważ otrzymywał odczyty ale były to wartości nierealne i potrafiły skakać z skrajności w skrajność co powodowało złą pracę silnika na benzynie gdyż na podstawie temperatury sterownik wylicza przybliżoną masę powietrza która znajduje się w cylindrze.    Czujnik ten znajduję się w zaznaczonym na zdjęciu miejscu (widać też na nim już nowy). I jak widać jest on wbudowany w wtryskiwacz a ten jest delikatnym i nietanim elementem dlatego postanowiłem to zrobić możliwie tanio i bez ingerencji w wtryskiwacz.    Po dłuższych poszukiwaniach dowiedziałem się że czujnikiem jest termistor NTC 2,2kΩ. Stary czujnik odłamałem a w miejscu gdzie przewody wchodzą do wtryskiwacza wyskubałem plastik i izolację przewodów i w tych miejscach przylutowałem wyprowadzenia termistora. Nie wygląda to fachowo ale spełnia swoją funkc...