Przejdź do głównej zawartości

Chemia w Warsztacie - Jakie smary, oleje, kleje, rozpuszczalniki i inne do czego stosować

Smary:

Smar ceramiczny - A właściwie pasta ceramiczna gdyż nie nadaje się do połączeń ruchomych (jak smary) tylko do statycznych. Zapobiega zapiekaniu się połączeń śrubowych lub/i elementów przez nie połączonych szczególnie w wysokich temperaturach oraz zapobiega korozji elektrochemicznej.


Smar miedziany - Podobnie jak smar ceramiczny. Można stosować do połączeń o małej ruchomości w temperaturach nie powodujących degradacji bazy smaru. Nie zalecany przy aluminium gdyż może powodować korozję elektrochemiczną.

Smar silikonowy - Do ruchomych połączeń stykowych (przełączniki itp.) oraz do zabezpieczenia styków wykonanych z metali nieszlachetnych przed utlenianiem. Odporny na podwyższone temperatury, wodę, stabilny i trwały w czasie.

Smar silikonowy z teflonem
- Do mało obciążonych elementów w skojarzeniach tworzywo sztuczne-tworzywo sztuczne lub tworzywo sztuczne-metal np. przekładnie, prowadnice itp. Zapobiega korozji. Odporny na podwyższone temperatury, wodę, stabilny i trwały w czasie.

Rozpuszczalniki i zmywacze:

Alkohol izopropylowy - Łagodny rozpuszczalnik, do układów optyki, obojętny dla większości plastików, czyszczenie elektroniki, tam gdzie jest wymagana wysoka czystość rozpuszczalnika.

Benzyna ekstrakcyjna - Dobrze rozpuszcza zabrudzenia oparte o węglowodory (oleje,smary) oraz do rozcieńczania lakierów.

Aceton - Silny rozpuszczalnik, rozpuszcza większość powszechnie stosowanych plastików, lakiery, tłuszcze, oleje.

Kleje:

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Mazda 3 I (BK) - Hałasujący wentylator czujnika temperatury wewnętrznej

 W tytułowym samochodzie z roku 2004 we znaki dawał się ten mały skurczybyk widoczny na zdjęciu który to nazywa się czujnik temperatury wewnętrznej. Objawem była jego głośna praca która jest różnie określana m.in terkotanie; buczenie; bzyczenie pszczoły które można usłyszeć na TYM filmie. Sam czujnik znajduję się za widoczną "kratką" na zdjęciu. Aby się do niego dostać należy włożyć palce w tą szczelinę pomiędzy elementami i dość mocno szarpnąć "do siebie" i powinien wyjść z zatrzasków i ukazuję się nam coś takiego. Demontujemy go i najpierw należy go przedmuchać gdyż na pewno będzie mocno zanieczyszczony tak jak u mnie.   Niestety samo wyczyszczenie w większości przypadków na niewiele się zda gdyż przyczyną hałasu jest łożysko ślizgowe które się najzwyczajniej w świecie zużyło. W pewnym momencie luz między osią wentylatorka a samosmarującą tulejką (łożysko ślizgowe) jest na tyle duży że elementy te zaczynają o siebie uderzać skąd bierze się owe...

Mazda 3 I (BK) - Żarówki

  Jako że posiadam tytułowy samochód z roku 2004 i wersji nadwozia hatchback postanowiłem wykonać spis gdzie jakie żarówki się znajdują. Najpierw podane jest napięcie oraz moc potem oznaczeni-e/a a na koniec trzonek (podkreślony). Nie ma tu wszystkiego ale w miarę możliwości zawsze jak organoleptycznie zidentyfikuję postaram się tę listę uzupełnić. Wnętrze: Bagażnik - 12V 5W lub 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 28mm; 30mm Podsufitka tył - 12V 10W: C10W; T10.5x30; SV8,5 30mm; 32mm Podsufitka przód - 12V 5W: W5W; T10; W2,1x9,5d   Zapalniczka - ??? lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Popielniczka - ???: T6,5; W2x5d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d lub 24V 2,4W lub 24V 2W *1 Panel klimatyzacji automatycznej - 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Schowek - 12V 3W: W3W; W2,1x9,5d lub 12V 5W *2 Stacyjka - 14V 1,4W: W2x4,6d lub 12V 1,2W: W1.2W; T05; T5; W2x4,6d Zewnętrzne: Stop/Pozycyjne - 12V 21W/5W: W21/5W; T20q; W3x16q Przeciwmgielne t...

Mazda 3 I (BK) - Lampka oświetlenia wnętrza - wymiana diod

  W tytułowym samochodzie w lampce oświetlenia kabiny znajdują się diody prostownicze które to umożliwiają niezależne załączenie włącznikiem żarówek. Wadą tego rozwiązania jest to iż mamy dodatkowy spadek napięcia na diodach prostowniczych. Dlatego przy okazji wymiany żarówek z powodu lekkiego już "przyciemnienia" baniek spowodowanego odparowywaniem wolframu z żarnika postanowiłem wymienić wcześniej wspomniane diody na takie o niższym spadku napięcia. Oryginalnie były to diody 1N4004 które zastąpiłem diodami 1N5819.    A teraz czas na wyniki pomiarów napięcia na żarówce: napięcie akumulatora- 12,2V stare diody- 10,5V nowe diody- 11,1V nowe diody z tylną lampką- 10,65V przy zamkniętych drzwiach- 6,3V  Dla potomnych dodam też rozpiskę pinów w wtyczce zatrzaskiem do góry: 1- stały minus 2- stały plus 3- sterowanie minusem